O pozycjonowaniu stron słów kilka

Termin ten dzisiaj zna już chyba każdy, kto aktywnie korzysta z Internetu. Proces pozycjonowania strony stanowi bowiem niezbędne działanie, które zapobiega skazaniu witryny na swego rodzaju nieistnienie w sieci. Słaby widoczność w wyszukiwarce przekreśla możliwość dotarcia potencjalnych klientów na stronę, a tym samym praktycznie uniemożliwia osiągnięcie sukcesu w internecie. Pozycjonowanie stron jest złożonym procesem. Składa się na niego szereg działań wykonywanych na różnych polach, których celem jest zwiększenie widoczności witryny, przebicie ponad konkurencję i zapewnienie zadowalającej liczby odwiedzin internautów.

Proces pozycjonowania strony

Proces pozycjonowania strony

Głównym celem pozycjonowania stron jest zwiększenie atrakcyjności witryny „w oczach” robota wyszukiwarki, a tym samym zapewnienie jej wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Chodzi tu o tzw. rezultat organiczny, czyli wyświetlanie na wysokiej pozycji linka prowadzącego do promowanej witryny, jako naturalną odpowiedź wyszukiwarki na wpisaną frazę. Wynik taki nie stanowi płatnej reklamy, a jest efektem skutecznego pozycjonowania. Proces dbania o możliwie najbardziej atrakcyjną pozycję w SERP (Search Engine Results Page) składa się z dwóch warstw, które tworzy wiele różnych działań. Pierwsza ma charakter związany z wewnętrzną strukturą witryny i jest to optymalizacja „on page”, którą zwykło nazywać się działaniami SEO (ang. search engine optimization) na stronie. Druga zaś warstwa pozycjonowania to aktywność „off page”, która odbywa się poza obrębem strony i w głównej mierze dotyczy budowy zaufanego profilu linków. Proces ten nazywany jest link buildingiem. 

Analiza strony pod kątem SEO - audyt wdrożenie zmian

Te działania wykonuje się w dwóch etapach. Pierwszym krokiem optymalizacji pod kątem SEO jest tzw. audyt strony internetowej, czyli weryfikacja kluczowych parametrów technicznych witryny, które wpływają na pozycje w wynikach wyszukiwania. To właśnie od nich zależy liczba ruchu na stronie. Roboty wyszukiwarek przyznają punkty atrakcyjności już za samą strukturę strony. Ocenie podlegają takie aspekty jak szybkość ładowania strony i wyświetlania podstron, jakość oprogramowania, z którego witryna korzysta, rozkład treści, jej niepowtarzalność (duplikowanie treści oceniane jest negatywnie), układ elementów graficznych, płynność nawigacji, poprawność użytego kodu i meta-tagów oraz użyteczność. Audyt SEO to innymi słowy badanie strony pod kątem tych parametrów. Weryfikowana jest przyjazność witryny wobec wytycznych optymalizacyjnych oraz wskazywane są błędy w strukturze. Drugi etap audytu SEO stanowi wyciągnięcie wniosków z zebranych danych. Audytor szkicuje poprawki, które należy wprowadzić i przekazuje je do wdrożenia. Kolejno Pozycjoner lub Programista wdrażają zaplanowane zmiany, które jednocześnie usprawnią witrynę i sprawią, że stanie się ona bardziej przyjazna dla robotów wyszukiwarek.

Analiza i rozbudowa treści na stronie

Praca z treścią jest często jednym z kluczowych działań, na których opiera się proces pozycjonowania strony. Na pierwszym etapie aktywność dotyczy tekstów, które już są opublikowane na witrynie, z którą zaczynamy pracę. Dlaczego? Ponieważ Google przeszukuje internet pod kątem atrakcyjności stron, a następnie je indeksuje, czyli zapisuje w swojej bazie znalezioną na nich zawartość. Analityczna praca robotów wyszukiwarki możliwa jest dzięki specjalnie zaprojektowanym algorytmom. Istnieją setki czynników rankingowych, pod kątem których każda strona jest oceniana. Jednym z najważniejszych jest właśnie treść. Dla robota ważna jest jego unikatowość, poprawność i użyteczność. Teksty publikowane na witrynie nie mogą być kopią treści, które znajdują się na innych stronach. Jeżeli Google wychwyci znamiona plagiatu, przyzna „punkty ujemne”, co znajdzie negatywne odzwierciedlenie w wynikach wyszukiwania.

Analiza i rozbudowa treści na stronie

Co więcej, ta sama treść nie powinna pojawiać się w obrębie jednej witryny więcej niż raz, np. na dwóch różnych podstronach (błąd ten często pojawia się w sklepach internetowych, gdzie kopiowane są te same treści do produktów, które różnią się tylko kolorem lub rozmiarem). Istotny jest również rozkład treści i jej podział. Chodzi tu zarówno o stosowanie akapitów, nagłówków, jak i korzystanie ze struktur zwiększających przejrzystość tekstu, jak np.: wypunktowań. Wszystkie treści powinny być poprawne gramatycznie, ortograficznie i składniowo. Kluczowym aspektem jest umiejętne frazowanie. Słowa kluczowe muszą występować naturalnie. Treści nie mogą być przesycone, jak i nienasycone frazami, na które chcemy być wysoko. Ważna jest merytoryczna zawartość tekstu i to, aby użytkownicy znaleźli w nim to, czego szukają. W tym kontekście ważne jest zatem publikowanie treści atrakcyjnych merytorycznie, które będą napisane z uwzględnieniem wskazówek SEO. Content marketing definiuje właśnie tego typu treści. 

Linki sponsorowane jako wsparcie pozycjonowania

Jeśli chodzi o marketing internetowy, warto uzupełniać zakres usługi pozycjonowania o inne działania marketingowe. W tym celu przydatne i skuteczne będzie uruchomienie kampanii PPC. Linki sponsorowane są to odnośniki płatne wyświetlane przez wyszukiwarkę bezpośrednio nad wynikami organicznymi. Stanowią one płatną formę reklamy tekstowej, która może zawierać dodatkowe rozszerzenia, np. elementy graficzne. Najczęściej linki sponsorowane, określane również jako Google Ads (dawniej AdWords), rozliczane są w modelu CPC (cost per click). Klient płaci zatem jedynie za bezpośrednie kliknięcia w link, a nie za jego umieszczenie w propozycjach. 

Linki sponsorowane jako wsparcie pozycjonowania

Google Ads (AdWords)

Reklamy oparte o mechanizmy zaproponowane przez największą wyszukiwarkę na świecie, osiągają olbrzymi stopień skuteczności. Co na to wpływa? Google Ads oprócz tradycyjnych linków sponsorowanych, bazuje na rozwiązaniach opartych na remarketingu. Są to reklamy, które wyświetlane są osobom potencjalnie zainteresowanym daną ofertą. Jest to możliwe dzięki polityce cookies. Odpowiednie narzędzia badają aktywność internautów i wyświetlają promowane treści osobom, które wyszukiwały już podobne oferty czy przeglądały strony o takiej samej lub zbliżonej tematyce.

Reklama na YouTube

Również na YouTube, najbardziej popularnym serwisie do zamieszczania i odtwarzania plików wideo, wyświetlane do reklamy Google Ads. Są one prezentowane przed lub w trakcie filmów. W przypadku Google Adsów zamieszczonych na YouTube, klient otrzymuje możliwość dotarcia do wyjątkowo szerokiego grona odbiorców lub konkretnej grupy docelowej. 

Facebook Ads

Facebook Ads

Facebook Ads są to bannery reklamowe publikowane na największym portalu społecznościowym świata. Reklama na Facebooku najczęściej przybiera postać graficzną i może być wyświetlana jedynie osobom potencjalnie zainteresowanym ofertą. Działa tu wspomniany już mechanizm remarketingu i dostosowywanie komunikatów reklamowych na podstawie aktywności internautów. Reklama na Facebooku, umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców o konkretnych zainteresowaniach, określonej płci lub znajdujących się w konkretnym przedziale wiekowym.

Wzrost widoczności strony w wyszukiwarce dzięki pozycjonowaniu

Regularna praca nad umacnianiem pozycji w wyszukiwarce Google z pewnością przyczyni się do sukcesu biznesowego. Znajomość wymogów optymalizacyjnych i technik poprawiających atrakcyjność witryny zapewni bowiem miejsce pozycjonowanej stronie w top 10 wyników wyszukiwania dla fraz związanych z jej działalnością. Dzięki temu strona stanie się widoczna, a użytkownicy często będą ją odwiedzać. Żeby jednak mogło się tak stać, należy pamiętać zarówno o prowadzeniu działań „on- i off site” oraz dbać o regularną aktywność na zewnętrznych portalach.

Wzrost widoczności strony w wyszukiwarce dzięki pozycjonowaniu

Pozycjonowanie strony internetowej - czy warto?

Badania wykazują, że aż 97% internautów wykorzystuje Google w poszukiwaniu interesujących materiałów. Osiągnięcie wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania to zatem szansa dotarcia do potencjalnych klientów. Analizy wskazują również jednoznacznie, że większość internautów odwiedza strony internetowe jedynie z pierwszej dziesiątki. I mimo że największą ilością wejść cieszą się linki z pierwszej trójki, to gra jest warta świeczki. Osiągnięcie wysokich pozycji zwiększa ruch na stronie, a ten bezpośrednio wpływa na wyniki sprzedażowe promowanej firmy.